Alweer 3 weken stage erop zitten - Reisverslag uit Attard, Malta van Maartje Kohl - WaarBenJij.nu Alweer 3 weken stage erop zitten - Reisverslag uit Attard, Malta van Maartje Kohl - WaarBenJij.nu

Alweer 3 weken stage erop zitten

Blijf op de hoogte en volg Maartje

20 April 2015 | Malta, Attard

Het is alweer even geleden, maar ondertussen heb ik al weer 3 weken stage erop zitten. Dar Tal Providenza, de plek waar ik stage loop, is een groot terrein met woningen en activiteiten voor mensen met een verstandelijke beperking. Op het hele terrein wonen er 93 cliënten en er zijn 9 flats waar de mensen wonen.
Ik mag meehelpen bij woonbegeleiding en activiteienbegeleiding. 'S ochtends om 7 uur moet ik al bij ons appartement vertrekken om de bus te pakken naar Siggiewi. Om 8 uur begin ik hier, meestal zijn we er wel al eerder met de bus. Ik begin de dag bij flat Yasmin. Daar wonen 10 cliënten. Het zijn ook allemaal vrouwen die daar wonen. Ze hebben 5 slaapkamers, dus de meeste liggen met z'n twee:en op 1 kamer of zelfs met z'n drieën. Er is ook niet heel veel plek voor rolstoelen, terwijl er wel 5 cliënten in een rolstoel zitten. Maar met alles iedere keer een beetje te verschuiven lukt het wel. 'S ochtends mag ik beginnen met alle bedden verschonen, iedere dag worden daar de bedden verschoond. Ik moet ook alle pyjama's voor de avond klaarleggen en alle kleren voor de volgende dag. Daarna om 9 uur ga ik helpen bij de activiteiten, ik loop daar met Josephine mee. Zij heeft haar eigen ruimte waar ze postzegels verzamelen. De cliënten scheuren de postzegels van de envelop eraf, daarna knippen een aantal cliënten de randen netjes en als laatste moeten ze nog gesorteerd worden en worden in zakjes gestopt. Iedere zakje weegt 1 kg. en wordt verkocht. Op maandagavond blijf ik hier tot 8 uur. We gaan dan naar de sensory room, daar hebben ze een white room en een black room. In de black room is dus eigenlijk alles zwart en hebben ze overal zwarte matten op de grond liggen. Er wordt ook veel gebruik gemaakt van verschillende lichten. In de white room is alles wit. Ze hebben daar een waterbed, een massagestoel en over heel de vloer liggen matten. Ze hebben daar ook veel verschillende lichten. Ze hebben een bubbelbuis met visjes erin, een mat met verschillende kleuren en als je op een kleur gaat staan veranderd de ruimte van kleur. Iedere woensdagochtend hebben we hier een dansworkshop, dat wordt gegeven door Sarah. We zitten met z'n allen in een kringetje. We beginnen met een warming up van de benen en de armen met een aantal oefeningen. Daarna doen we altijd verschillende dingen. Soms doen we oefeningen die de cliënten zelf bedenken, we gaan dansen samen met de cliënten of we gebruiken materialen bijvoorbeeld een bal om mee over te gooien. Aan het einde doen we altijd iets ontspannends. We zorgen ervoor dat de cliënten kunnen relaxen door soort van massage materialen te gebruiken.
Ze hebben ook veel outings wat ze met de cliënten doen. Zodat de cliënten ook van het terrein afkomen en in de samenleving komen. We gaan dan met een busje ergens naartoe. Maar die busjes zien er eigenlijk niet meer heel goed uit, de busjes zijn oud en versleten. De rolstoelen worden ook niet heel goed vast gemaakt, het is in ieder geval een groot verschil met Nederland. Ik ben al met de cliënten naar het vliegveld geweest om iets te drinken en om naar winkels te kijken. Ik ben ook mee geweest met een cliënt en zij ging naar een soort uitzendbureau, ze gingen daar aan haar vragen waar ze graag zou willen werken en wat ze kon. Zij gingen dan kijken wat voor haar mogelijk is, waar ze kan gaan werken. Ik ben ook al mee geweest naar San Anton Garden bij ons in Attard, dat is de tuin van de president. Echt een hele mooite tuin met allemaal bloemen en die vindt je hier niet snel in Malta. De president van Malta heb ik ook al gezien op stage. Zij kwam hier op tweede paasdag, maar hier in Malta vieren ze geen tweede paasdag, dus ik moest gewoon naar stage. Eerst werd er een mis gehouden in de kerk op het terrein met alle cliënten, personeel en de president. Daarna was er feest in een grote hal. Er waren allemaal hapjes geregeld en gingen we daar eten met alle cliënten en al het personeel. Was wel bijzonder om de president hier te zien.
Het werktempo ligt hier ook echt niet heel hoog, als je niks met de cliënten kan doen dan hoef je hier ook niks te doen. De cliënten liggen 's middags van 12:00 uur tot 14:15 uur in bed te rusten, dus dan is er eigenlijk niks te doen. Op iedere flat hebben ze ook genoeg personeel staan, eigenlijk te veel. Heel de dag door is er een poetser aan het poetsen bij een flat.
Mijn stage bevalt goed, aardige mensen. Soms is het wel lastig dat je de cliënten niet kan verstaan, maar er wordt ook veel vertaald door collega's.

Ciao,

Maartje

  • 12 September 2016 - 12:42

    Elke:

    Heey,
    Zo te zien is het al eventjes geleden dat je hebt stage gelopen maar heb je misschien nog meer informatie voor mij?
    Groetjes Elke

  • 12 September 2016 - 15:07

    Maartje:

    Hoi,
    Ja ik heb meer informatie, maar wat zal je nog graag willen weten?

    Groetjes Maartje

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Maartje

Hallo, Aangezien ik voor stage naar Malta ga voor 4 maanden. Wil ik jullie via deze blog laten weten wat ik allemaal heb gedaan en hoe het daar is. Groetjes

Actief sinds 06 Maart 2015
Verslag gelezen: 187
Totaal aantal bezoekers 1895

Voorgaande reizen:

18 Maart 2015 - 15 Juli 2015

Malta

Landen bezocht: